الخميس، 20 أغسطس 2009

في الحسين كنَّا






منذ ثلاثة أيام .. قال لي أخي الحبيب إنه رايح الحسين .. وعرض عليا إني أروح معاهم ^^
وافقت على طول .. عشان سعادتي شبطة ^^
وبالفعل .. روحنا أنا وهو وزوجته ..

ركبنا تاكس الجديد ده أبوعداد ^^
لفت نظري العداد بتاعه أوي .. مفهتمش آلية العد ..
لأنه كان بيعد بطريقتين .. بس كان بيكتب التوتال بخط كبير ..

وكان فيه كده حصان بيجري ع الشاشة بتاعت العداد
لما نهدي كان بيجري بالراحة .. ولما نمشي بسرعة كان بيجري ..
وكانت سرعته ييناسب طرديا مع سرعة التاكس ^^

أما أنا بتلفت نظري حاجات غريبة يا جدع ! :D

المهم بئا إن التاكس وإحنا رايحين كان مشغل إف إم ..
وسبب ذكري للجزئية دي هييجي بعدين ..

الحمد لله وصلنا الحسين .. ودخلنا ..
وإحنا عند الباب كان الراجل اللي بيستلم مننا الأحذيه
اللي خارجه يقولها .. يقولها هاتي مش عارفة إيه كده ..

المهم روحنا إتوضينا ورجعنا نصلي ..
صلينا المغرب .. وشويه ولقينا جنبنا
واحدة ست وبنتها
من الواضح إنهم كانوا من الشيعه ..
لإنهم كانوا بيصلوا ويسجدوا على بتاعة بيضا كده ..
دققت فيها شويه لقيت مكتوب عليها يا حسين !

خرجنا .. كان أخي مستنينا بره .. بره المسجد هتلاقوا كراسي مترصصة ..
اللي رايح واللي راجع يوقفوه ويقولوا اتفضل عندنا ^^
الناس دي مُلِّحة بطريقة غلسة أوي :D

لقينا اتنين ستات بيتخانقوا وما أدراكم وخناقة الستات ^^
بس الخناقة هديت بسرعه ..

رحنا شربنا عرقسوس من الراجل بتاع العرقسوس ..
بس أنا والعرقسوس مش بنحب بعض ..
شربت تمرهندي ^^

رجعنا ولفينا شويه في خان الخليلي واشترينا شوية حاجات ..
لقينا خناقة تاني ^^

أخويا قالنا هو إيه حكاية الخناقات النهاردة ..
وقالي ما تيجي نتخانق .. إشمعنى إحنا يعني :D

ف اليوم ده كان شغال خناقات من الصبح أساسا ..
وأنا كنت موعودة بحضور الخناقات دي كلها ..

كان في الخطة الذهاب للسيدة زينب .. وبيت السحيمي ..
بس مفيش نصيب ^^

وقفنا عشان نروح ..
وفيييين وفين لما وقف تاكس ..
بس كان التاكس العادي ..

ركبنا .. عمو السواق كان مشغل لنا إف إخص ..
كان مشغل لنا الحاج جورج وسوف ^^
وجورج ده روحي روحي روحي بصراحة <_<>



هناك 6 تعليقات:

السيد الرئيس يقول...

جميل أوي العنوان , يحسسك إنك داخلة على ملحمة من أدب أمريكا اللاتينية لطيب الذكر جابرييل جارسيا ماركيز اللي كل الناس في رواياته شبه بعض !!

فكرتيني بالتاكس الجديد ده اما ركبته اول مرة انا واحمد عبد الفتاح يوم ندوة المسيري
بس شكلها كانت فسحة حلوة
ياللا ياستي تعيشي وتتفسحي
انا كنت بحب جورج علي فكرة

هاني مهران يقول...

كل عام وانتم بخير

بمناسبة شهر رمضان المبارك

بيسان يقول...

كويس إن كل الناس في رواياته شبه بعض .. عشان ميتنسوش :D

ربنا يرزقك وتجيب عربية إن شاء الله عشان تترحم م التاكسيات ^^

طبعا طبعا كانت حلوة أوي ..

كنت بتحبه ؟! وإيه اللي فرقكم عن بعض :P

بيسان يقول...

وحضرتك طيب وبخير يا استاذ هاني
تقبل الله منا ومنكم صالح الأعمال

حازم ابراهيم يقول...

آه يا سمسمة، ما تفكرينيش بالسواق إياه جابلي مغص في مخي

بصي يا ستى العداد اللي بالتاكسي الجديد فيه 3 عدادات تقريبا
1 بيعد الكيلومترات اللي التاكسي بيقطعها وهو بيحسب جنية وربع كل كيلومتر بس هو بحسب ربع جنية كل 200 متر
2 بيعد الفلوس وده اللي بخط كبير
3 بيحسب وقت الوقوف يعني كل ما التاكسي يقف يحسب عدد الثواني والدقايق اللي وقف فيها ويمكن ده كمان بيزود البنديرة

بيسان يقول...

أيون كان عمال يتكلم معاك شويتين ويغني شوية :D

كده أنا فهمت ^_^
أنا كنت عارفة بتاع الفلوس اللي بالخط الكبير ده ..

بس إيه اللي بيعد زمن الوقوف ده كمان .. وكمان بينضاف ع البونديرة ؟