الأحد، 16 أغسطس 2009

اسمح لي أكون ندلة معاك !






خلاص .. أيامي أصبحت معدوده في هذا المكان ..
إتخذت القرار وهنفذه يعني هنفذه ! .. المهم بس مسمعش صوت ضميري اليوم ده !

استنفذت معاه كل أساليب الذوق الممكنه ! .. المرة دي هاتبع معاه اسلوب تاني مفيش غيره ..
<< إسلوب الندالة >>

كل واحد صاحب شغل عايز مصلحته هو وبس .. هو كان قالها لي مرة .." الشغل مبيعرفش الرحمة يا سامية "
واللي بيعمله ف الناس هيطلع عليه ..

أول مرة قلت له إني هاسيب الشغل .. كان على أثر خناقة بينا
وقال لي مينفعش إلا لما تسلمي العهدة !

سلمت العهدة وقلت أمشي .. قال لي أنا مسافر واستني أما أرجع
رجع م السفر وقلت أمشي .. قال لي استني أما أجيب حد وتعرفيه الشغل !

قال يعني كان فيه شغل !!!

استنيت معاه للآخر .. كل أما تيجي واحدة تطفش .. يعني يا ربي إشمعنى أنا اللي مستنيه معاه ؟!
قال لي أنا مسافر تاني ومعلش إستحمليني لأخر الشهر ..
سافرت أنا قبل أخر الشهر وجيت قلت له هاعوض لك الكام يوم دول ..

رجعت وباتكلم معاه قال لي طيب .. خدي رمضان أجازة
بعديها بيقول لي طيب خدي 3 أيام و3 أيام ..

بصراحة أنا فضلت معاه للأخر وكده أظن عداني العيب وأزح
استحملته كتير أوي يعني ..

العيال أصحابي بيشمتوا فيا .. كل مره أقولهم خلااااص دي أخر مره
وبيلاقوني لسه مستنيه معاه !!

كل مره أقولهم كده .. ألاقيهم يضحكوا أوي .. عشان عارفين النتيجه مسبقا !
بس لأني كل مره كنت باتكلم معاه وأقوله إني هأمشي ..

المرة دي مش هأقوله .. هأسيب له مفتاح المكتب على مكتبه !
وعشان أنا مازال عندي قطرة ذوق من ناحيته هاسيب له ورقه ..
أقوله فيها إني استقلت .. وهاغير رقم الموبايل مؤقتا ..

كي يفقد الأمل في عودتي مره أخرى ^^

ودي غالبا أاااخر مدونة باكتبها من هذا المكان :D


هناك 8 تعليقات:

هاني مهران يقول...

على رأى المثل ( عيش ندل تموت مستور )

الموضوع جميل جدا

وياما مشاك منه كتير


( اقرى موضوع الشغل وسنينه وادى اللى واخدينه _ فى مدونة ست الحسن غادة خليفة )

تقبلى مرورى يا فندم

Unknown يقول...

على فكره فاهمه شعورك تماما !!!

نفسي أعرف ليه أصحاب الشغل معظم الوقت مجانين!!

MyDream يقول...

يــااارب :D

بيسان يقول...

شكرا لحضرتك يا أستاذ هاني ..
أنا قرأت الموضوع بتاع غداة مرتين تقريبا :D

يسعدني مرورك يا فندم :)

بيسان يقول...

لأن كل واحد صاحب شغل لا يهمه سوى مصلحته يا مياسي :D

يعني يقولك أنا ومن بعدي الطوفان ^^

ربنا ما يحكم فيكي حد يا بنتي ..
منورة المدونة :)

بيسان يقول...

يااارب يا مونتي .. يارب ضميري يخذلني المرة دي :D

بجد لحد دلوقت مش عارفة هاعمل اللي أنا ناويه أعمله ده إزااااي ؟!!!

نفسي مش مطوعاني .. بس لازم اعمله بئا :rayya:

ربنا يستر :D

Mahmoud Hossam يقول...

أعتقد إن دى الحاله الوحيده اللى الواحد مايندمش فيها على إنه يبقى ندل :)

بيسان يقول...

أكيد يا محمود ^^
بس يمكن أنا عشان أول مره أستندل .. فضميري بيأنبني شويه ^^

منور المدونة يابني :D